Cerita cekak (cerkak) yaiku gancaran
sing ngandharake sarining kedadean utawa lelakon saka wiwitan nganti pungkasan
kanthi cekak wae. Crita cekak iku crita gancaran kang ngandhut prastawa kang
ora dawa lan ora akeh alur critane. Cerkak punika salah satunggaling wujud
prosa naratif fiktif.
Tehnik tehnik sastra :
a. Tema
b. Tokoh
c. Plot/alur
d. Basa/saha
e. Insight
Ciri-cirine cerkak:
a. Critane
sakeplasan (dirungokake sapisan langsung tamat)
b. Isine padhet
(ringkes)
c. Alur mung siji
d. Basane mentes
e. Isine crita
ngemot pitutur, kritik, piweling lan pasemon
f. Ceritane cekak 1 pragmen/adegan
g. Prekara kang diceritakake mung siji
h. Cacahe paraga mung sithik
i. Setting tunggal
j. Wekdal ingkang cekak
k. 1 plot/alur
l.
Paraga kang
dicritakake ora nganti owah nasibe
m. Menawa ditulis antarane mung
1000-20.000 tembung
Unsur Intrinsik
Inggih punika unsur ingkang wonten
ing salebeling cerkak piyambak.
a. Tema
Inggih
punika underaning cariyos ingkang dipunpitados saha dipundadosaken underaning
cariyos.
b. Latar (Setting)
Inggih
punika panggenan, swasana, ingkang wonten ing salebeting cerkak.
a. Latar papan, tuladha : omah, sawah,
pasar, lsp.
b. Latar wekdal, tuladaha : esuk, awan,
jam 9, lsp.
c. Latar kawontenan, tuladha : sedhih,
lsp.
c. Alur (plot)
Inggih
punika reroncening kadadosan ingkang wonten ing salebeting cariyos. Keperang
dados 3:
·
Alur
Maju : Cariyosipun tansah
lumampah majeng
·
Alur
Mundur : Cariyosipun tansah
lumampah mundur
·
Alur
Campuran : Campuran antawisipun alur
maju kaliyan alur mundur
Alur punika kaperang dados pinten
pinten tataran, inggih punika :
-
Pangantar
: perangan cariyos ingkang awujud gegambaran wekdal, panggenan, saha kadadosan ingkang wonten ing wiwitanipun
cariyos.
-
Wiwitaning
prekawis : peanganing cariyos ingkang minangka gegambaran prekawis ingkang
dipunadhepi dening paraga
-
Klimaks
: prekawis ingkang wonten ing cariyos ingkang minangka undering cariyos
-
Antiklimaks
: prekawis sekedhik mbaka sekedhik sampun saged dipunlampahi, raos sumelang ugi
sampun wiwit ical
-
Resolusi
: prekawis sampun saged karampungaken.
Pungkasan crita kaperang dados 2 :
ü Happy ending : ing paripurnane crita nyenengake
ü Sad ending : paripurnane crita ora nyenengake / nyedihake.
d. Watak
Inggih
menika karakter paraga ingkang wonten ing cariyos.
Saged
dipuntingali saking tigang aspek, inggih punika :
-
Pacelathon
paraga
-
Gegambaran
paraga
-
Gegambaraning
blegeripun paraga
Teknik panyerat nggambaraken watak
tokoh :
-
Teknik
analitik : watak paraga kagambaraken kanthi langsung dhening panyerat
-
Teknik
dramatik : watak paraga kagambaraken kanthi :
·
Nggambaraken
bab badan saha tindak tandukipun
·
Nggambaraken
lingkungan gesangipun paraga
·
Basa
ingkang kaginakaken paraga
·
Cara
anggenipun mikir saking paraga
·
Cara
wontenipun paraga sanes.
e. Amanat (piwulang luhur)
Inggih
punika piweling ingkang badhe kaaturaken dhening panganggit lumantar cariyos
utawi piwulang ingkang badhe kaparingaken dhateng soksintena ingkang purun maos
cariyos dening panyerat.
f. Sudut pandang
Inggih punika kalenggahan panyerat
rikala nyariosaken. Kapantha dados kalih :
-
Tiyang ingkang kapisan : panyerat ndherek minangka paraga ing
cariyos.
-
Tiyang ingkang katiga : Panyerat minangka dhalang ing
cariyosipun
g. Gaya
Bahasa
Inggih punika basa sing digunakake
pangripta sajroning nyusun cariyos.
Unsur
Ekstrinsik
Inggih
punika unsur unsur ingkang wontenipun ing sawijining cariyos, ananging gadhah
pangaribawa ingkang boten langsung ing cariyos punika.
-
Nilai nilai ing
salebetipun cariyos (agami, kabudayan, politik, ekonomi)
-
Latar belakang
gesangipun panganggit
-
Kahanan sosial rikala
cariyos punika dipundamel.
Tuladha
SWARGA
IMPEN
Lukisan Taj
Mahal sing wis takwiwiti dhek Minggu kepungkur durung wae rampung. Embuh
iki,aku lagi kena lara aras-arasen. Saben dina gaweyanku mung nongkrong, turu,
karo ndeleng tivi.
Pas wayah sore,
pas lagi wae rada sregep, nyandhak kanvas, e... neng tivi ana gambar omah
apik-apik ngono kuwi, acara Rumah Idaman. Yen mripatku nyawang sing apik-apik ngono kuwi, lali karo
gawean. Opo maneh aku ndeleng tivi ing njero omahku iki.
“Omah kok apike
ora ilok kaya ngono kuwi, sing manggon apa ya manungsa?” grenengku. Lha piye,
sing kaya ngono kuwi aku durung tau weruh kok!
Omahe
Gedhe-gedhe, apik lan katon kerlap. Ruwang tamune kaya panggonane presiden
nampa tamu negara. Tenan! Kamar paturonane, jembar ngluwihi omahku
sapekarangan. Lha piye, ing jero kamar ana meja kursi lengkap, kamar mandi.
Niku durung kolam renange, banyune biru katon kinclong-kinclong.
“Kuwi omahe sapa
Mas Gondo?” pitakone Tanto bocah cilik tanggaku. Merga anggonku nyawang tivi, aku
nganti ora weruh yen ana bocah melu-melu nyawang gambar omah apik mau.
“Kuwi dudu omah,
kuwi swarga,” wangsulanku karo ngulu idu.
“Ana ngendi
manggone?” sajake Tanto durung ngerti karo wangsulanku.
“Embuh, wong aku
durung tau mrana!”
“Aku pengin
mrana, Mas Gondo!”
“Lha wong swarga
kuwi panggonane wong-wong sing wis mati, sing ora duwe dosa!” aku njur
nerangke. Tanto mung plonga-plongo ngrungokake wangsulanku, embuh dheweke
ngerti opo ora.
Gara-gara
ndeleng acara Rumah Idaman, lukisan Taj Mahal tansah durung rampung, saben aku
nyawang fotone Taj Mahal kanggo model lukisanku angenku tekan ngendi-endi. Taj
Mahal endah banget, kaya swarga.
Nalika bocah
cilik Tanto teka maneh arep melu ndeleng tivi, dumadakan aku nemu ide.
“Tan, dolan wae
yuk!” pangajakku.
“Nyang ngendi,
Mas? Ancol” bocah cilik kuwi seneng.
“Huuu... Ancol
kurang sip, panas-panas ngene!”
“Lha nyang
ngendi lho?”
“Nyang puncak
wae, yuk! Neng kana kuwi kepenak banget, hawane adhem, kaya neng swarrga.”
Tanto seneng
banget, dheweke mlayu mulih. Aku dewe salin kaos thok. Ora suwe aku lan Tanto
wis melu dheseg-dhesegan dhempet-dhempetan karo mobil gilap ing ndalan kutha
Jakarta.
Tanto takon wae,
apa puncak isih adoh. Aku kudu ngguyu, jeneh tekan saka Kebon Jeruk wae durung.
Ya kaya ngene iki yen kepingin weruh swarga, kudu kangelan dhisik. Kudu sabar
nunggu giliran liwat. Kok ana wae wong sing numpak mobil. Marahi ndalan kebak
wae!
“Mas Gondo, apa
swarga kuwi apik tenan?” pitakone Tanto mbuyarake esemku.
“Ya mesthi wae,
ora ana tandhinganelah!” wangsulanku.
“Wong apik, yen
mati mesthi menyang swarga?” Tanto takon maneh.
“Iya!” jawabku
mantep.
“Kepingin apa
wae klakon?”
“Iya!”
“Pingin mangan
enak terus, klakon?”
“Mesthi!”
“Manggon nang
omah apik kaya ning tivi kae bisa?”
“Wis ta, pokoke
ora ana tandhingane. Neng kana kuwi sembarang wis cumepak, butuh apa wae ana.
Ora usah kangelan. Ora ana wong mlarat, ora ana wong kere!”
Mbok menawa
dheweke mbayangake saumpama ana swarga, ndahneya senenge. Karo mesam-mesem,
Tanto wiwit ngantuk, merem.
Puncak isih
adoh. Dalane isih rame, ngarep macet maneh. Kebangeten, saben dina kok macet
wae. Ngarepku ana mobil BMW sing sopire metu, nesu-nesu karo nuding-nuding
sopir liya sing sajake nyenggol bodi BMW-ne sing mulus. Kapokmu kapan, batinku.
Mobil apik kok dipek dhewe.
Sopir BMW isih
nesu karo nuding-nuding. Aku isih fokus nyawang nang jalane nalika dumadakan
ana cahya kumilat disusul swara gumlegar lan sopir sing nesu-nesu mencelat,
geni ing ngendi-endi. Aku isih kelingan sakdurunge mobil sing taksetiri katut
kedilat geni. Bom.
Aku ora mikir
apa-apa kajaba mung kahanane Tanto sing takrungkebi. Embuh piye. Aku ora wani
melek. Anane mung rasa panas sing kliwat, lan aku ora duwe daya kanggo loncat.
“Mas Gondo, apa
iki wis teka?”
“Durung,”
wangsulanku alon.
“Mesthine iki
rak dudu swarga? Jarene swarga endah banget?”
“Dudu, Tanto iki
dudu swarga. Neng swarga ara ana wong sing nesu-nesu, tukaran, ora ana bom!”
Saka dhasare atiku, kanthi tulus aku ndonga supaya Tanto nemokake swarga sing
semesthine, swarga sing diimpekake. Banjur peteng ndhedhet, ora ana swara.
Jakarta, Januari 2003
Kapethik saka "Trubus saka Pang
Garing"
Pangubahan sak perlune dening Refano
Pradana
UNSUR
INTRINSIK “SWARGA IMPEN”
1)
Tema
: Swarga Dunya
2)
Latar :
a.
Latar
Panggonan : Omah lan Ndhalan Kutha
Jakarta
b.
Latar
wektu : Sore
c.
Latar
Suasana : Trenyuhake, Tegang
3)
Paraga
lan watak :
a.
Mas Gondho : Males, Gampang meri
b.
Tanto :
Polos, gampang pracaya
4)
Alur : Maju
5)
Sudut
Pandhang : Tiyang ingkang katiga
6)
Amanat : Dadi wong ojo gampang meri
kudu duwe usaha
7)
Basa : Basa cerkak kasebut
kelebu ngoko lugu
Sumber
: Kaklempakaken saking pinten pinten sumber kanthi ewah-ewahansawetawis.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar